xKrogholmxKrogholmBruger på krybdyr - danmarks største krybdyrgalleri
Dato: 2013-5-17

xKrogholm Tilmeldt: maj 2013
Emner: 2
Svar: 8

Kronegekko

Er ved at gøre klar til at skulle have kronegekko, men skal først lige ha alt det med pasning på plads. Har læst rigtig meget om hvad de spiser, men kan ikke rigtigt finder noget omkring om de må få melorme?
udover det vil jeg gerne vide hvad dusche helt præcist er? har en ide om det, men vil gerne være på den sikre side
udover det, så har jeg læst lidt omkring det at have en han og en hun, og det ikke noget jeg er interesseret i at skulle have lige nu, MEN vil gerne vide lidt om terrarium størrelse, og om de kan gå sammen året rundt eller? har læst man kan indstille lyst så det holder en "parrings-pause" men kunne godt tænke mig at høre lidt mere om erfaring.
med til den jeg køber hører der et terrarium på 45x45x45 og tænker om det er højt nok? også til 2?
MVH
Newbie

Gå til sidste svar »

Svar til: Kronegekko

• Jacob W Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 234
    Krybdyr: 3
    Fotoalbum: 6
    8 år siden

http://krybdyr.bazoom.com/dk/fotoalbum/off-topic/1315-krone-gekko-pasnings-vejledning

der er en lille kort vejledning der står det om foderet

dusche er at "vande" med en forstøver... (lige som hvis det regner)

der kan gå en han pr. terrarie
    vil anbefale 1 han 2 hunner de kan gå sammen hele året... nogle holder pauser med deres dyr... men synes mine gekkoer selv finder meget godt ud af det selv

45x45x45 er fint til 2-3 unger når de bliver større skal du op i min. 40x40x70 gerne større.. men det står også i vejledningen

er der flere spørgsmål så skriv endelig

• xKrogholm Tilmeldt: maj 2013
    8 år siden

hvilken slags terrarie? har kigget på EXO Terra, men der var en der skrev i et andet opslag at de ikke var gode til den slags regnskabs miljøer, og ved ikke helt hvad jeg ellers skal kigge efter for at få den rigtige slags.

tak for svaret!

• Nicolaj A Tilmeldt: mar 2013
    Emner: 4
    Svar: 224
    Krybdyr: 5
    Fotoalbum: 5
    Videoer: 2
    8 år siden

Har ikke haft noget problem med mit exo da jeg brugte det til min han, det skal bare laves ordenligt så skulle der ikke være noget.

Men regn med 40 liter per dyr, gerne lidt ekstra for hvert dyr du har i terrariet. Og selvfølelig højere end bredt/dybt.

Vil ikke anbefale melorme, af egne erfaringer. Kan bedst anbefale fårekyllinger da de også er nat aktive som dyrene selv, og der er noget at jage, det finder mine dyr og jeg selv meget underholdende heh.

Og ville ikke anbefale 2 dyr i et 45x45x45, så skulle det være 2 unge hunner (under 2 år) Derefter ville jeg sætte dem over i noget større.

Og som Jacob siger, 2 hunner og 1 han anbefaler jeg også, for ikke at overbelaste den ene dame for meget Og jeg holder ikke rigtig nogle "parrings pause" tager bare 2 timer af dagen i vinter perioden.

8 år siden

det der med liter er jeg ikke så god til at regne ud ... må se hvad der står på dem i dyrhandlen, for tænkte nok det der hørt med ikke var stort nok slet ikke i højden.
    får de mange unger om året? vil heller ikke have flere end jeg kan komme af med dem :P
    laves ordentligt?
    kan jeg godt bruge plastik planter? for er en dør til det med levende..
    har fundet et skema med dagstimerne jeg vil følge

8 år siden

Hehe ja du kan godt bruge plast planter. Mener mere angående bundlaget og temperatur, jo højere grader du har i terrariet jo flere vandmolekyler kan der være i luften.
    De ligger 2 æg om måneden Og æggene klækker efter 2 måneder ca.

Udregning til liter, 45 x 45 x 45 = 91125 / 1000 = 91 liter

8 år siden

okay tak
    altså fra Exo Terra fandt jeg et der var 45x45x60 og hvis jeg har renget det rigtigt ud er det jo så 120 liter. men synes også det er liiiiige småt nok til 3.
    Er de meget svære at komme af med ungerne? for så vil jeg ikke have 3 (har ikke plads til mere end 1 terrarie).

8 år siden

^look out staveged

• TS Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 53
    Svar: 466
    Krybdyr: 1
    8 år siden

Det var mig der skrev at exo terra er noget møg til regnskovsterrarier

Her fungerer det ikke særlig godt fordi hele toppen er af net. Vi har dog løst det ved at lægge et vådt viskestykke oven på, men det ændrer ikke på at nettet ruster, så nej jeg vil ikke anbefale et exo terra

8 år siden

Hvis ikke du vil have unger så køb 2 hunner eller hvis det er en unge så start blot med 1 enkelt.

Af levende foder vil jeg også anbefale fårekyllinger. Ikke fordi jeg har prøvet andet, men har set hvor vild den vi har bliver når den ser fårekyllinger.. Så går der jagt i den

Ved ikke om du ved det allerede, men brug pinjebark i bunden. Et råd jeg fik af Jacob W fra start, men jeg ville bare have skiftet bunden hurtigt, da jeg var træt af det spagnum der var i og dyrehandleren havde ikke pinjebark så tog bare det første og det bedste. Det holdt knapt 1 måned så begyndte det at mugne. Så godt råd! Lyt til Jacob W

8 år siden

Exo terra toppen burde ikke ruste? Det er af alu. Og i stedet for at dække det af med et viskestykke, så brug flamingo eller alufolie / sølvpapir.

8 år siden

hvis du vender din gekko til at spise fra tang af og til kan du sagtens bruge melorm og zophobas er lige så godt som fårekyllinger... skal du have rigtig godt foder skal du gå efter dubia kakerlakker...

der er alt for lidt kød i fårekyllinger i forhold til deres størrelse
    og så lugter og larmer de

kig evt. efter et brugt terrarie der kan du spare meget... og kan du vente til en af messerne kan du slippe afsted med et terrarie for 700kr i 40x40x70

8 år siden

Er lige glad med hvilke insekter det er, det eneste jeg her et problem med er karkelakker .. man er jo ikke tøs for ingen ting.
    Har fået tilbudt en han der er 6 måneder med et exo terra der er 45x45x45 til 800 kr. Af nogle af mine venner. Hvis det eneste problem er nettet, kan jeg selv fikse det, men er ret sikker på de selv har gjort det når de har brugt det selv

Ved ikke hvad de har brugt i bunden, men vil undersøge det du skrev om.

Tak for alle jeres svar, det rart med erfaringer fra folk der kender til dem :3

Så et terrarie til 700 på en hjemmeside, men har ikke undersøgt det nærmere endnu, for vil ikke starte ud med at have 3 når jeg ikke har nogen erfaring.

8 år siden

synes ikke dubia kakerlakken er så slem... den ligner en forvokset bænkebidder
    personligt synes jeg fårekyllinger er værre... de kan både bide og hoppe

nettet i toppen kan sagtens fixes læg en glas plade oven på... eller lign.

8 år siden

Nicolaj

Har også tænkt mig at skrive til exo terra og sige at det ruster. Men ved (har læst andre steder på nettet) at jeg ikke er ene med problemet.

8 år siden

Jeg havde det med kakkelakker i starten som du har det, men det hjalp meget at få at vide at de vil dø hvis de slipper ud, så det er ikke fordi man får indvaderet sine vægge eller andre tossede scenarier man kan få bildt sig selv ind

De fårekyllinger vi havde larmede ikke. Og synes jeg har læst steder at man kan få nogle der ikke larmer så meget og det er muligvis sådan nogle vi har fået fat på, men ikke bevidst. Jeg skal dog ikke gøre mig klog på noget! Det er første gang vi har haft levende foderdyr og det gik nu ganske nemt når først jeg blev en lille smule mere cool ved håndteringen og så tricket med at putte dem et par minutter i køleskabet. Fantastisk trick

Og ja de kunne godt lugtes, men nu havde vi nok maks 50 fårekyllinger så det var ikke noget vildt. Synes de var ultra nemme at have med at gøre. Et lille stykke frisk frugt og en gennemvædet svamp hver 3. dag og så lidt knust hunde-tørfoder og de trivedes vældig fint. Det eneste problem jeg synes der er med dem er at de vokser ekstremt hurtigt, så det er begrænset hvor længe man kan fodre med de indkøbte dyr for så er de for store.

8 år siden

Køber gerne 400stk små(2-5mm) sorte fårekyllinger (får dem billigt af kammerat) de får så en bøtte vand som er lukket med en klud i, som de kan "sutte vand fra" også hunde tørfoder. Det er dog dem som larmer når de bliver store. Du kan få brune fårekyllinger (steppe fårekyllinger, tror jeg de hedder)

Men det med nettet synes jeg fanme er mærkeligt, og lidt et svineri! Da mange Exo's bliver brugt til jungle terrarier med høj fugtighed, især frø terrarier.

8 år siden

Jamen ja jeg synes også det er træls at det ruster! Men læste at en havde skrevet til dem og sagt det og havde så fået tilsendt en ny top, så det vil jeg da helt sikkert forsøge.

Jeg synes vores fårekyllinger var ret store til sidst, men hørte dem stadig ikke. De hoppede heller ikke ret meget før de blev store, men det har nok noget med æsken vi havde dem i at gøre for i den lille æske hoppede de en del, men i den "store" æske/kasse sprang de ikke ret meget

8 år siden

Har en handy-man i min far så tror han kan skære noget glas der passer.

Har selv melorme og yngler selv så er vant til deres lugt, er fårekyllinger værre end dem? lugt gør mig nu heller ikke så meget, har pindsvin og de lugter ikke ligefrem af blomster ...

han kan vel godt gå alene uden der sker noget ikke? vil helst ikke anskaffe mig 2 hunner hvis jeg ikke kan komme af med ungerne ..

8 år siden

Gryllus bimaculatus er klart en af de bedre arter af fårekyllinger... de larmer ikke så meget som husfårekylling og de kan heller ikke risikere at blive et skade dyr i huset
    de avler dog langsomt i forhold til andre arter... hvad jeg ved af

melorm lugter ikke i forhold til fårekyllinger... jeg er lige startet på fårekylling avl (Gryllus bimaculatus) igen og det stinker!
    men så længe man har dem i et andet rum end man opholder sig så går det jo alt sammen
    de lugter også først når man roder op i det... men så tager det også fart :P
    Gryllus bimaculatus larmer ikke ret meget men voksne dyr giver lyd...

er der nogen der mangler hjælp til insekt pasning og avl siger i bare til... har en del forskellige arter

en han skulle kunne gå alene og 1 gekko kan godt gå et godt stykke tid i 45x45x45

8 år siden

Okay, hva størrelse skal må han max ha i det terrarie? Har kigget på et der måler 40x40x70 men hvis det ikke haster vil jeg holde øje med når der dukker et brugt op
    Tror ikke jeg vil til at ha fårekyllinger i avl, nøjes med at købe dem. Har ikke rigtigt et rum hvor de kan være i og melorme tager en del plads desuden er fårekyllinge avl lidt overdrevet til én gekko

8 år siden

til en gekko er en kultur nok lige overdrevet ja

vi har 21 dyr her hjemme der tager fra... så har 2 dubia kulture, rosenbiller, alm melorm, zophobas melorm og fårekyllinger

tror ikke det haster med terrariet den kan sagtens gå der til den er næsten voksen

8 år siden

hvornår er den voksen? :o

8 år siden

Omkring 35g mener det er halvandet til to år?

• Josva C Tilmeldt: jul 2021
    Svar: 1
    3 uger siden

Jeg kunne godt tænke mig at få fat i en kronegekko, mit problem er bare at jeg kan ikke finde ud af hvor meget mad såden en fætter spiser.
    Hvad koster der at købe mad til en kronegekko (både som unge og voksen)?
    Hvad er det bedste diet til en kronegekko både som unge og voksen?

På forhånd tak

Svar til: Kronegekko

Bazoom bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...