TSTSBruger på krybdyr - danmarks største krybdyrgalleri
Dato: 2013-3-29

TS Tilmeldt: feb 2013
Emner: 53
Svar: 466
Krybdyr: 1

Ohøj terariebyggere! Hjælp til nybegynder

Nu har vi herhjemme tegnet lidt forskellige tegninger, og er muligvis kommet frem til noget. Ikke det mest kreative, men virker umiddelbart ret praktisk.

Nu har jeg så nogle helt generelle spørgsmål:

Hvilket slags træ er godt? Det skal gerne ende med en blank hvid overflade, og glasset påtænker vi at køre ned i nogle riller vi laver langs med siden i midten af træet så det skal ikke være for tyndt og samtidig heller ikke veje et ondt år.

Hvordan installerer I varme i terariet?

Hvad bruger I til at gøre træet vandtæt?

Der dukker helt sikkert mange flere spørgsmål op, men nu starter vi lige her

Gå til sidste svar »

Svar til: Ohøj terariebyggere! Hjælp til nybegynder

• Morten R Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 7
    Svar: 173
    Krybdyr: 2
    6 år siden

Går ud fra man kan spray det hele til indvendig med PU skum og så fliseklæb på og evt. kokoshumus på det og så er det vel vandtæt Og ser godt ud !

• TS Tilmeldt: feb 2013
    6 år siden

Morten

Hehe.. Naarh jeg vil nu være på den sikre side. Har fået nævnt noget folie-halløj, men ville lige høre om andre havde god erfaring ned noget andet.

Men a pro pro baggrund, så gruer jeg godt nok noget for om vi kan finde ud af det

6 år siden

Kanon! Tak! Og det der MDF er heller ikke enormt tungt?

6 år siden

Nej nej Det ene bliver 50x40x45 og det andet 50x70x45

6 år siden

Ja

Vil ikke have et kæmpe monstrum stående, selvom de store terarier virkelig kan være flotte, men det bliver ikke her hvor vi bor nu

6 år siden

Tak for link Vi er ude efter lidt tykkere plader

6 år siden

Skide godt Tak!

6 år siden

Dels tror jeg det ser bedre ud og dels så tror jeg ikke man kan skære riller i kanten til glas, sådan så glasset kommer til at være i midten af træet. Lidt svært at forklare Men 16 mm kunne måske gøre den lille forskel? Jeg ved det ikke. Har heldigvis kæresten med indover. Jeg er selv meget langt fra kreativ og ikke skide god til at bygge noget der også ser flot ud.

Det er også bare endt med at være en tegning af et højt bredt skab som ørkenterariet skal stå på og ved siden af skal så være et lavt "smalt" skab som regnskovsterariet skal stå på. Det synes jeg er overkommeligt at bygge og så fylder det ikke så meget, men kreativt er det langt fra det må jeg jo indrømme.

6 år siden

Vil du ikke hellere have en skinne til glasset? Kunne forestille mig det var mest behageligt og stabilt :P

6 år siden

Hvordan skinne? Det skal vel på til lågerne, men vi skal have glas på et par af siderne også i ørkenterariet

Men hvis du har et billede eller kan forklare idéen så bring den endelig på banen!

6 år siden

Hihi ikke rigtig for mig og min meget dårlige evne til at forestille mig ting jeg ikke har set før. Jeg kan fx ikke se for mig hvordan det ville se ud hvis man satte sine møbler på en bestemt måde. Jeg er nødt til at flytte møblerne og se hvordan det ser ud :P Så jeg har ingen billeder i hovedet af hvordan de skydelåger skal komme til at fungere

6 år siden

Er mest denne del jeg ikke for står

"Og så vil jeg foreslå ihvertfald 3mm imellem rillerne som ikke skal fræses, og 3mm på hver yderside. DVS 2x5mm nedfræsning - 3x3mm friplads. Det gir i alt 19mm, hvilket jo er heldigt at det lige er et af de mål man kan få i byggemarkedet"

Ved ikke hvor det er du vil have de 3 mm :P

6 år siden

Fedt! Tak

6 år siden

TUUSIND tak Kennth! Virkelig pænt af dig at bruge tid på det!

• Jacob W Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 234
    Krybdyr: 3
    Fotoalbum: 6
    6 år siden

hvid melamin plade... eller spånplade eller mdf...

ved brug af spånplade og mdf skal du bruge skips lak til at lukke træet med
    skips lak skal tørre godt og dampe af inden dyrene må komme I kontakt med det...
    det er vidst ikke helt gift frit

og akvarie silicone er også godt til at tætne hjørner osv med...

jeg burger flamingo til at bygge baggrunde af og så burger jeg makemake dekorations beton og farve
    http://www.makemake.dk

og så burger jeg glas lister krybdyrsiden har dem men sender desværre ikke de store
    http://krybdyrsiden.dk/shop/index.php?cPath=58

6 år siden

Jacob

pyh det make make er ikke helt billigt, men det var jeg nu forberedt på. Har bare ingen idé om hvor meget vi skal bruge, men den tid den sorg.

Er det melamin plade det du er igang med at lave terarie ud af?

Og de lister der, er det i stedet for at fræse ned i træet som Kenneth har lavet en tegning af?

Tænker dog stadig at der skal fræses ned i de sider hvor der ikke skal være låger, men stadig glas. Der skal det jo bare sidde godt fast.

Er 4 mm glas det mest normale at bruge? Hvordan vi skaffer det og får skåret det til må vi tage til den tid.

6 år siden

Jeg holder nu på, at det er nemmere at købe en skinne, der er beregnet til glasset. Det er også nemmere at gøre rent og hvis nu glasset slider lakken af og der kommer fugt i? Og så aner jeg ikke hvordan man fræser sådan en rille selv haha :P

• Chris J Tilmeldt: jan 2013
    Emne: 1
    Svar: 82
    Fotoalbum: 3
    Videoer: 4
    6 år siden

Melamin plade eller støbekrydsfiner. Så slipper du for lak osv. Også akvarie silikone til at tætne hjørner med.
    Baggrund kan du lave som mig, med pu skum hylder af flamingo. Uden på smører du knauf, Det flydende folie som du spurgte om. Uden på Det klistrer Du ugødet spagnum, humus og/eller xaxim. Det bliver den flotteste baggrund efter min mening

6 år siden

Morten

Nej nej det ved jeg heller ikke, men man kan da hvad man vil ikke? Kan sagtens se din pointe med at lågerne kan slide lakken af, men i siderne hvor der ikke skal være låger kan man vel gøre det? Der tror jeg ikke det bliver pænt med de skinner

6 år siden

Chris

Der skal vel stadig smøres lak der hvor man har skåret? Der er der jo ingen beskyttelse og er det virkelig nok med den melamin-plade? Sikker på det er helt vandtæt?

6 år siden

Kan ikke finde det der knauf flydende folie Har googlet i 15 min. nu!
    Kan man også bruge det i akvarier?

6 år siden

makemake er ikke helt billigt men det er så meget bedre end Alfix...

4mm glas er mest alm. at bruge... du får det skåret på mål hos en glarmester
    listerne er i stedet for at fræse

det terrarie som jeg har billeder af er melamin plade (det er færdigt nu)
    er i gang med et til mine skæg agamer nu

6 år siden

Undskyld jeg bryder ind og stjæler spørgsmål i din tråd TS ^^ Håber også de kan hjælpe dig nogle af dem haha :P

6 år siden

Det eneste sted Jeg har fundet knauf er ved bygma. Og DEt skal bestilles hjem, hvilket er nemmest uden bøvl er ved at have bestillings nr.

Akvarie silikone lukker du enderne med og Det Er fugtsikkert de plader

6 år siden

Chris: Er der ikke et alternativ til det? For besværligt at tage hen og bestille noget man aldrig har set og ikke 100% ved hvad er + transport-omk. og tid :P Tænkte på at bestille alfix på nettet, det fungerer vel lige sådan. Kan bare ikke finde noget dyre-sikkert farve til de steder hvor jeg ikke vil have kokoshumus på :S Måske skulle man bare betale det ekstra hos makemake og få det rigtige fra det samme sted sendt til døren :P?

6 år siden

betal det ekstra for makemake... ville ikke arbejde med alfix

makemake er pengene værd... og deres farver er natur materiale så det skader ikke dyrene
    desuden er det rigtig nemt at arbejde med og så meget skal der heller ikke bruges... tror jeg brugte 25-30kg beton til tre sider med 3 lag i et 150x50x80 terrarie

6 år siden

Kenneth

Kan man også bruge de lister i de sider hvor der skal være glas, men ikke skydelåger?

6 år siden

Og Morten du spørger bare

6 år siden

Morten: så vidt jeg ved er der ikke noget alternativ til knauf, det er det bedste. alfix ville jeg ikke smøre på pu skum, ville slet ikke bruge det, da man skal vande det igennem en masse gange, ellers kan det skade dyrene

6 år siden

Tror vidst bare jeg holder mig til make make. Lyder til det er det der er mest ukompliceret og som er bedst for dyrene.

Hvordan er det der farve? Er det en slags maling man maler på bagefter eller er det betonen som man farver? Er det muligt at lave overfladen en smule ru? Hvis jeg skal have vipergekkoer i det ene har jeg nemlig set de kan klatre på baggrunden, hvis man laver overfladen lidt ru og så ville jeg gerne have nogle afsats de kan sidde på. Så skulle der jo være en chance får de virkelig for udnyttet terariet

6 år siden

Har lige fået kigget lidt mere på det.

Man laver altså selve baggrundsstykket i flamingo og evt. afstaser ved at klistre flere lag flamingo oven på hinanden (hvad klistrer man det sammen med?).

Så smører man Make Make udenpå og maler derefter med det maling der følger med?

6 år siden

du kan se mit projekt, der er jeg igang med skum og snart knauf osv. det er slet ikke så svært, og en del billigere, plus det kommer til at ligne sådan en form for jord

6 år siden

Du har da fået lavet nogle store afsatser i hvert fald. Hvordan har du fået klistret dem fast og gjort dem holdbare så de ikke knækker når dyrene bevæger sig op på dem. Ser ud til det er et rimelig stort dyr du skal have til at bruge det?

6 år siden

Kenneth

Jeg vil meget gerne høre om den reptilradiator. Varmer den hele terariet op eller kun den ende hvor den sidder? Hvad koster den ca. og kan dyrene ikke brænde sig på den?

6 år siden

Hvor får I i øvrigt alt det flamingo fra?

6 år siden

Har nogen af jer erfaring med flat-light og/eller Fiber lys i terariet og kan det fås med blåt lys?

Nu vi er ved lys er det så muligt at lave det sådan at der er mulighed for at isætte UV-lys så det stadig ser pænt ud så jeg enten selv kan have dyr i på et tidspunkt som kræver UV-lys eller så det er nemmere at sælge hvis det kommer dertil?

6 år siden

Jeg skal have min vandagame gående deri, det er et voldsomt dyr, som bliver omkring en meter, flamingo får i alle byggemarkeder i forskellige størrelser og tykkelser.
    jeg har sprøjtet skum på dem også rundt om, derefter har jeg fyldt det nedenunder med skum så de blev stabile

6 år siden

personligt syntes jeg den metode jeg bruger er pænere end makemake, men det er en smagssag jo, det kommer hurtigt til at se kunstigt ud

6 år siden

Nu har jeg jo ikke set andre billeder end det du har i dit fototalbum, så indtil videre har jeg kun make make at gå ud fra

6 år siden

Nej ville bruge den i ørkenterariet, men 35 grader er vidst også lidt i overkanten til vipergekkoerne.

Kan man klistre en varmemåtte på bunden af terariet så der bliver varmt på den måde?

6 år siden

Kig i den her tråd, så kan du se hvordan man gør og hvordan det ser ud til slut
    http://www.nhf.dk/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=48545

6 år siden

Jeg er lidt nervøs for det der med at støbe grene fast. Er der ikke ret stor risiko for at de mugner? Tænker det er vigtigt at de er nemme at tage ud igen?

6 år siden

jeg har valgt ikke at gøre det, men friske grene så går der rigtig længe før de rådner

6 år siden

Men ikke desto mindre vil du stå med problemet på et tidspunkt

6 år siden

ja hvis man vælger at sætte grene fast, så vil man

6 år siden

Ja, så det skal gøres så grenene kan flyttes.

6 år siden

det er ihvertfald nemmest, men der kan du se hvad jeg mener med baggrunden
    Har har bare brugt noget som hedder elastupor i stedet, det er dyrere,

6 år siden

ja der er bare ikke lagt jord på endnu jo

6 år siden

makemake farven blandes med noget de kalder colorfix og så males det på betonen når det er tørt

6 år siden

jo det er færdigt, hvis du går længere hen i tråden

6 år siden

Ja fik lige set en kort video og mon ikke de 10 kg ville være nok

6 år siden

Chris det synes jeg jeg gjorde. Kigger igen

6 år siden

NÅÅÅEH! Det er Dét terarie. Er vidst det der er til salg nu

Det er skide flot! Men det dur kun til regnskovsterariet. Og den bliver ikke vasket ned det jord der er?

6 år siden

MEN! Folk tager aldrig billeder af de andre sider. Hvordan ser de sider ud udefra som der er baggrund på?

6 år siden

hvis det er et ørken terrarie ved jeg ikke om det fungerer
    og ja det er vidst til salg. knauf'en holder jorden fast

6 år siden

Hvor lange må glasstykkerne være? Er op til 1 meter for meget? Altså skal glasset så helst deles op i 2?

Det længste jeg skal bruge ser lige nu ud til at være 896mm

• MiChelle K Tilmeldt: mar 2013
    Emner: 3
    Svar: 8
    6 år siden

Vi har netop bygget vores færdigt. Vi havde terreariet, og bygggede 3D baggrund med flamingo og makemake.

6 år siden

Chris J: Godt link du smed op ! Super flot! Men hvordan fungerer det der med vandet? Er ved at lave et paludarium også med lille vandfald, men der har jeg bare sat en pumpe op bag flamingoen, så jeg kan slet ikke gennemskue det her med plastikkasse og slanger :P Nogen der kan hjælpe?

6 år siden

Find det album herinde som hedder noget med terrarie byggeri, han har lige lavet vandfald med pumpe osv

6 år siden

Hvad koster det knauf der?

6 år siden

i bygma mener jeg at jeg gav 370 kr for 5 kg

Svar til: Ohøj terariebyggere! Hjælp til nybegynder

Bazoom bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...