TSTSBruger på krybdyr - danmarks største krybdyrgalleri
Dato: 2014-1-30

TS Tilmeldt: feb 2013
Emner: 53
Svar: 466
Krybdyr: 1

Aktiv agame / øgle

Om laaaaaang tid (flere år) kunne jeg godt tænke mig krybdyr igen. Nu er det afprøvet med en kronegekko, og det var ikke liiige sådanne slags krybdyr jeg helt var til alligevel.

Men det kunne nu være hyggeligt at få krybdyr igen, når vi vinder en million og kan bygge et flot terrarie

Men erfaringen nu er at det skal være et ørkendyr og der må gerne være liv i dem i dagtimerne, så man har glæde af dem. De skal altså ikke være sky og gemme sig, men turde være fremme i terrariet. De behøver ikke hoppe rundt som var de på epo (har engang set kinesiske bjergagaemer, som gjorde dette), men de må godt røre på sig.

Det skal være en agame i en ordentlig størrelse uden at være kæmpe. 40-50 cm i længden er maks. Gerne omkring de 30 cm.

Så kommer kravet til hvad den spiser. Insekter er no go. Been there done that.. Det bryder jeg mig ikke meget om. Melorme er fint og ellers, hvis sådan en agame-størrelse kan snuppe frosne pinkies eller lign. Ellers måske det kunne være en "vegetar-art"?

Temperamentet er faktisk lige gyldigt. Der skal jo bare kigges på dyret, men er klart en fordel, hvis man ikke får bidt hånden af når man trods alt er nødt til at rode rundt i terrariet.

Så er der bare tilbage at byde ind med foreslag. Nu har jeg skrevet agame, men kun fordi jeg tænker at den kunne passe til mange af kravene. Det kunne på sin vis også¨være en skink eller ja, bare den har 4 ben faktisk og så meget gerne med nogle flotte farver

Lige en overskuelig opsumering

- Dagaktiv, med tryk på aktiv
- Ikke sky --> Nysgerrig
- Ørkendyr
- max 50 cm
- Farverig
- Temperament ligegyldigt
- Ikke insekter som føde

Gå til sidste svar »

Svar til: Aktiv agame / øgle

• Nicolaj Chr Tilmeldt: jan 2014
    Emne: 1
    Svar: 27
    Krybdyr: 9
    4 år siden

Måske kunne leopardgekkoer, skægagamer eller en blåtunget skink være noget for dig? Jeg vil dog mene, at du er nødt til at give dem alle insekter, men du må hellere selv læse op på det :). Jeg ved ikke helt, om en blåtunget skink kan opfylde dine krav, men skægagamer skulle være rigtig sjove og aktive, rimelig sociale, nemme at håndtere og nogle af dem har også flotte farver. Der er mange, der har dem, så du kan helt sikkert finde en masse info om dem eller spørge nogen her inde, der har mere forstand på dem, end jeg har

• TS Tilmeldt: feb 2013
    4 år siden

Ingen af disse passer under mine krav

4 år siden

øhm?

Nu sætter man jo nogle krav for at finde det dyr der passer bedst under det man søger? Lige så vel som når du skal købe en hund er det vigtigt at klarlægge hvad du vil med den, hvor aktiv du forventer at være. Skal hunden være pleasende eller selvstændig, stor/lille, langhåret/korthåret osv.

4 år siden

Nå nå. Jeg tror ellers, at skægagamer ville passe bedst til dine krav, i forhold til andre øgler. Du må nok selv ud at lede eller også ændre dine krav lidt. Hvordan kan det egentlig være, at du ikke vil fodre med fårekyllinger eller kakerlakker?

4 år siden

Nicolaj.. Fordi jeg har prøvet det, og synes ikke det fungerede. Det er bare ikke mig. Så lige det med foderet er et ret fast krav. Jeg har fået foreslået 3 forskellige arter på en anden side, så jeg ved nu at det er muligt at passe ind under de krav sådan rimeligt
    Har så ikke fået tjekket 2 af dem, men den ene passer perfekt Den er lige 10 cm. størrer, men det går nok

4 år siden

Okay, fair nok :). Men skægagamer passer vidst ind på alle dine punkter, bortset fra det med levende foder. Men hvis det er helt fast for dig, at det ikke fungerer, er den jo ikke længere :). Af ren nysgerrighed, hvad har du så fundet frem til?

4 år siden

Mine krav er jo ganske realistiske hvis der er et dyr der passer under disse. Det er ikke alle kravene der er lige faste..

4 år siden

Mine krav er jo ganske realistiske hvis der er et dyr der passer under disse. Det er ikke alle kravene der er lige faste..

4 år siden

Dipsosaurus dorsalis

Er den jeg har læst lidt på og også faldet for. Den ser lækker ud. Så er der kommet 2 foreslag mere som jeg ikke har undersøgt nærmere

Sauromalus og Uromastyx

• Chris J Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 82
    Fotoalbum: 3
    Videoer: 4
    4 år siden

Tornhaleagamen er ikke et begynder krybdyr, Det jeg har hørt fra de fleste er at det skulle stille mange krav og er meget sky. ikke særlig aktiv som du efterlyser

• ** CALLA ** Tilmeldt: dec 2012
    Emner: 13
    Svar: 140
    Krybdyr: 13
    Fotoalbum: 7
    4 år siden

Hmm intet dukker op i mit hoved som passer til de krav.

Desuden har jeg endnu ikke stødt på en farverig ørkenøgle, og som for dens sags skyld, kun er grønt ædende.

4 år siden

Chris

Du har sikkert unægteligt mere erfaring end mig og det er skønt når I endelig kommer på banen med jeres erfaringer! Synes nogen gange man lidt er ladt for sig selv til at undersøge, og man aaaner ikke hvad man skal tro på og ikke tro på.

Jeg har kigget lidt nærmere på Uromastyx Ornata, som har farver og bliver "tam". Men igen er det kun hvad jeg har læst, og kan selvfølgelig ikke vide om det er noget værre vrøvl?

Om hvad der er begynderdyr og ikke begynderdyr er der vidst ret delte meninger om som i hundeverden, som jeg kender meget til. Nogen mener en race er verdens bedste begynderhund og en anden synes slet ikke det er.

Min erfaring siger mig at det kommer helt an på hvem man er, om dyret passede ind i det man søgte, om man er godt forberedt osv. Og det er dét jeg skal være denne gang!!! MEN Nu ved jeg også bedre hvad filan jeg skal forberede mig på. Jeg står ikke og skal have en ny øgle lige nu. Det er helt sikkert og vidst! Men jeg begynder at undersøge nu, fordi jeg gerne vil lære meget mere om det specifikke dyr INDEN anskaffelse

4 år siden

CALLA

Som skrevet tidligere så er det ikke alle kravene der er lige faste, det er klart. Nogle krav kan der skrues mere på end andre

4 år siden

Iguanafan

Helt enig. Den holdning har jeg også og har altid haft. Jeg har begået en fejl, da jeg anskaffede mig kronegekkoen. Når man slet ikke har haft en dyreart før er det svært at vurdere, hvad man er til. Og jeg troede, men jeg blev klogere. Det var ikke lige dét jeg var til. Aller mest fordi den nægtede at spise andet end levende, og det der med de insekter var altså bare slet ikke mig. Kastede håndklædet i ringen for omkring et halvt år siden og kontaktede en bruger herinde der har hjulpet meget, og spurgte om han ville overtage den for det kørte bare ikke.

Han har været så sød at sende billeder af den løbende og det har jeg været virkelig glad for! Jeg er bestemt ikke typen der anskaffer for så bare at kaste væk igen. Så det var en kæmpe fejl. Selve det at holde krybdyr kunne jeg rigtig godt tænke mig igen, men det skal ikke være samme historie som sidst! Nu ved jeg så også meget bedre (håber jeg), HVAD det er jeg skal spørge ind til. Hvad er det helt præcist jeg ønsker for et slags dyr. Jeg ved meget bedre hvad jeg synes om og ikke synes om.

4 år siden

Når jeg siger en tornhaleagame ikke er et begynder dyr betyder det ikke man skal holde sig fra den, men man kan slet ikke sammenligne den med en leguan. En leguan sætter langt fra lige så store krav.
    Jeg er selv nødsaget til at sælge min vandagame mod min vilje da jeg ikke kan få terrariet op i lejligheden grundet en lorte opgang. Men det kan jeg ikke gøre noget ved.

4 år siden

Chris

Vil du fortælle mig hvad det er for krav den stiller? Det ville jeg da være lykkelig for at få at vide. Netop for at undgå at den trælse historie jeg har på samvittigheden gentager sig.. Kronegekkoer er jo nemme begynderdyr. Jeg synes det var besværligt med det regnskovsnoget. Men gjorde også en kæmpe brøler! Købte dyr og terrarie samme dag... Som erfaren krybdyrsmenneske kan man nok selv regne ud hvor smart det er.. Jeg har heldigvis lært af mine fejl. Derfor er det også et helt andet slags forarbejde der bliver lagt i det denne gang.

4 år siden

Jeg synes også det er HELT i orden, at benævne at nogle dyr ikke er begynder dyr. Det er der jo sådan set en ganske god grund til, og mange stiller ikke krav, de ved egentlig ikke hvad de vil have (bare det er et krybdyr af en art), og de ved slet ikke hvad det kræver, og om de overhovedet selv kan leve op til de krav et krybdyr stiller - og der er det klart en fordel for dem at starte op med et dyr der er mere tolerant overfor temperatur og fugtighed - der er plads til flere begynder "fejl" end der er hos et sart dyr, der bliver væsentligt mere påvirket af de mindste temperatur og fugtigheds forandringer.

4 år siden

CALLA

Jeg er fuldstændig enig. Og det er heller ikke fordi jeg ikke lytter. Men planen er jo netop denne gang at jeg i første omgang skal have et terrarie der fungerer til det dyr jeg søger. Dvs. der kommer slet ikke dyr i før jeg er helt 100 på at terrariet er stabilt

4 år siden

TS:
    Det er også godt, du kan jo se det på den positive side, nu fik du prøvet regnskovsterrariet af, ved en art der kunne klarer dine "brølerer", et mere sart dyr, der kunne de brølere have været katastrofale for dyret

4 år siden

Iguanafan:

Men så vidste du jo også på forhånd hvad der var i din interesse, det er jo ikke alle der ved det.

4 år siden

Har set lidt videoer af Uromastyx Ornata nu og de ser da temmelig aktive ud? Og sky dyr ligner det heller ikke lige.

Her lige en video af en sød en

4 år siden

TS:
    De kan også blive tamme, jeg har snakket med en før der var stille og rolig, på ingen måde sky eller utryg ved at blive holdt, men hvor meget det kræver at gøre dem så tamme, det ved jeg så ikke

4 år siden

Iguana
    Nej og jeg ville nok heller ikke turde lade mit dyr hoppe ud sådan, men jeg er nok også lidt pylret

CALLA
    Nej det ved jeg heller ikke. Planen er nu heller ikke at skulle have dem fra helt små. (der skal de vidst også have flere insekter? Der er det vidst ikke ok med vegetarisk som hovedbestanddel af kosten). Hvis det er muligt at få en voksen (dog er jeg endnu ikke blevet klog på hvad voksen er. Er det 2 år +?) som har været "i hænder" så ville det være perfekt

Nu når jeg er så nybegynder som jeg er, ønsker jeg denne gang et voksent dyr der fungerer godt.

4 år siden

Gå ind på nhf's forum og søg om den, så vil du få beskrevet og få svar på alle spørgsmål du skulle have om tornhaleagamen

4 år siden

Chris

Jeg forpester også derinde

Men af en eller anden grund er det slet ikke det samme med krybdyrsfolk som med hestefolk og hundefolk der vælter over hinanden for at hjælpe en nybegynder på vej.

Man er virkelig ladt alene sammenlignet med. Kan se i flere tråde på NHF at folk får at vide at de også lige selv må arbejde på sagen. Men det er safts suseme svært når det heller ikke ligefrem vælter med info (på dansk) på nettet. Oven i det har jeg fx fået at vide at jeg lige skal sortere i det der står på nettet da amerikanerne er lidt skøre.. Og det ved jeg jo også fra især hundeverden, hvor meget fejlinformation der er at finde på nettet, men hvordan søren skal man kunne sortere i det når man er helt grøn?

Jeg har ikke travlt, men har efterhånden søgt NHF tynd og det er ikke lige dén uromastyx der står mest om, da den åbenbart ikke er så almindelig herhjemme. Og jeg har jo ikke en jordisk chance for at vide, hvor meget de ligner hinanden

Så ja som ny er det bare aller mest trygt hvis man kan få noget personlig viden fra en der kender til den specifikke art

4 år siden

Når jeg søger info, så går jeg ofte efter det der er nævnt flest gange - eller det som en avler af arten råder til, og så kigger jeg også gerne efter hvordan naturen er der hvor arten oprindeligt lever, og prøver at rette terrariet ind efter det
    Da jeg søgte info om min frø var det også kun amerikanske sider jeg kunne finde med pasningsvejledninger, og der var der meget stor uenighed om hvor stor frøen bliver

4 år siden

CALLA

Lige præcis sådan noget

Så er det nu engang rarest at få info fra nogen der ved det med sikkerhed

4 år siden

Nogen der har en idé om hvad det koster om måneden at fodre på 2 stk Uromastyxer?

Evt. en idé om hvor meget man skal forvente at el-regningen stiger?

• Randi D Tilmeldt: jun 2017
    Svar: 1
    11 måneder siden

En uromastyx koster max 40 kr at fodre på om måneden og hvis du vælger et træterrarium skal du regne med en elregning på 1500 kr ekstra om året.

Svar til: Aktiv agame / øgle

Bazoom bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...